گروه آموزشی ادبیات متوسطه دوره دوم استان آذربایجان غربی

waz.adabiyat@chmail.ir

وبلاگ گروه زبان و ادبیات فارسی آذربایجان غربی ، راهی برای تجربه لذت ادبیات

۳۷ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۹
آبان

تلمیحات ادبی پارسی
قارون
قارون جاه‌طلب، بخیل، حسود و بسیار ثروتمند بود، آن‌چنان‌که چند تن زورمند زیر بار کلیدهای مخازن و دفاتر حساب اموالش زانو می‌زدند. هرچند او را اندرز می‌دادند که به مال دنیا مغرور نشود، و آن را در راه خیر مردم صرف کند، نمی‌پذیرفت. وی در پرداخت زکات بخل ورزید و عاقبت حیله‌ای اندیشید تا موسی را با سلاح تهمت مغلوب کند. پس با زنی تبهکار تبانی کرد تا وی در حضور قوم از موسی تظلم کند و او را به زنا متهم سازد.

  • ادبیات متوسظه
۲۶
آبان

در تذکره ها و کتب تاریخی فارسی( به ترتیب تاریخی چون : تاریخ سیستان ، لباب الباب ، المعجم ف÷ معایر اشعار العجم ، تذکره دولت شاه و مجمع الفصحا ) از نخستین شاعران فارسی بحث کرده اند . بعضی بهرام گور را نخستین شاعر فارسی خوانده اند و بعضی محمدبن وصیف سیستانی دبیر رسایل یعقوب را اولین شاعر فارسی دانسته اند که بسام کورد و محمدبن مخلد سگزی به تقلید از وی شعر گفته اند .به نظر می رسد تذکره نویسان نظم هجایی فارسی میانه را با نظم عروضی شعر فارسی دری در امیخته اند و دیگر این که تعیین اولین شاعر در کشوری مانند ایران که مهد شعر و موسیقی است کار اسانی نیست زیرا اخبار به دست آمده از مابع مختلف نادر و محتوای آن منابع هم مشوش و هم متناقض است .

  • ادبیات متوسظه
۲۴
آبان
  • ادبیات متوسظه
۲۳
آبان

به مجنون گفت روزی عیب جویی            که پیدا کن به از لیلی نکویی

به: بهتر       /     مجنون ولیلی : تناسب        /     مجنون : نماد انسان های باطن بین       /     عیب جو : نماد انسان های ظاهربین       /     بین « مجنون» و « عیب جو» تضاد برقرار است.

معنی: روزی فردی عیب جو به مجنون گفت که بهتر و زیباتر از لیلی محبوبی ( دلبری ) پیدا کن.

  • ادبیات متوسظه
۲۲
آبان

به کانال تلگرامی ما به آدرس waadab2@ بپیوندید

  • ادبیات متوسظه
۲۲
آبان


واژه نامه و توضیحات:

شیهه: صدای اسب                انس بن حارث: از صحابه و یاران حضرت رسول

سوسو: نور کم                       مشعر: محل انجام مناسک حج

  • ادبیات متوسظه
۲۲
آبان

ادبیات سوم تجربی و ریاضی
درس هشتم
خون خورشید
پرویز خرسند، نویسنده و روزنامه‌نگار، متولد ۱۳۱۹ از مشهد است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین سردبیر هفته‌نامه "سروش" بود.

وی سال‌ها ویراستاری و سردبیری آثار و نشریات حسینیه ارشاد را بر عهده داشت و به دلیل نوشته‌ها و سخنرانی‌هایش در دوران پهلوی زندانی بود. اثر "هابیل و قابیل" به قلم و با صدای او، نخستین برنامه‌ای بود که از رادیو و تلویزیون پس از انقلاب پخش شد.

  • ادبیات متوسظه
۲۱
آبان
  • ادبیات متوسظه
۱۹
آبان

در راستای برنامه سالانه گروه و در اجرای سیاست ها ی اداره محترم گروههای آموزشی و تکنولوزی آموزش ، همکار گرامی سرکار خانم سوسن امامی بازدیدبازدید2بازدید3 شاهیندژبازدید 4 شاهیندژبه همراه سرگروهان سایر رشته ها از شهرستان شاهیندژ بازدید کردند تصاویر این بازدید را ملاحظه می فرمایید

  • ادبیات متوسظه
۱۸
آبان
  • ادبیات متوسظه