معنی درس دوازدهم پیش دانشگاهی
درس دوازدهم / رباعی و دو بیتی دیروز و امروز
هر سبزه که بر کنار جویی رسته است گویی زلب فرشته خویی رسته است
رسته: از مصدر رستن – روییدن / واژه های جویی خویی و گویی جناس ناقص اختلافی هستند / لب: مجاز از وجود است / واژه های سبزه و جو مراعات نظیر است / نکته: گویی قید تشبیه است و فعل محسوب نمی شود.
معنی: هر سبزه ای که بر کنار جوی آبی روییده است مثل اینکه از لب انسان فرشته صفتی روییده شده باشد (از نظر پاکی و زیبایی و لطافت)
پا بر سر سبزه تا به خواری ننهی کان سبزه زخاک لاله رویی رسته است
حرف « تا» به معنی مبادا آمده است پس صوت است و یک جمله حساب می شود / واج آرایی صامت « س» دارد
معنی: مبادا ( مراقب باشی ) با بیهودگی و تحقیر پا بر روی سبزه ها بگذاری زیرا این سبزه ها از خاک انسان ها ی زیبارو روییده است.
پیام : نکوهش بی حرمتی به جلوه های طبیعت
اندر دل بی وفا غم و ماتم باد آن را که وفا نیست ز عالم کم باد
واژه های « غم ؛ کم » جناس ناقص اختلافی است / منظور از « غم» در مصراع اول غم منفی یا غم دنیاست / کم باد: کنایه است از نابودی / « را » در مصراع دوم « را» ی مالکیت است، یعنی کسی که وفا ندارد.
معنی: کاش افراد بی وفا و بی بهره از عشق، همواره دچار غم و ماتم باشند و این افراد امیدوارم نیست و نابود شوند.
توجه: این بیت با بیت « آتش است این بانگ نای و نیست باد هر که این آتش ندارد ، نیست باد» پیوند معنایی دارد:
دیدی که مرا هیچ کسی یاد نکرد جز غم که هزار آفرین بر غم باد
مصراع اول: آرایه ی حس آمیزی داد / غم از او یاد کرده است: تشخیص / هزار: مجاز از زیادی / واژه ی « غم» آرایه ی تکرار به وجود آوده است. / « غم» در مصراع دوم منظور غم مثبت یا غم عشق است.
معنی: سر انجام دیدی که هیچ کسی از من عاشقانه یاد نکرد! بجز غم عشق که هزاران آفرین بر این غم باد // رباعی مولانا
مکن کاری که بر پا سنگت آیو جهان با این فراخی تنگت آیو
آیو : آید / شود فراخی: گشادگی / وسعت بر پا سنگ آمدن: کنایه است از دچار سختی شدن * مصراع دوم آرایه ی پارادوکس دارد تنگ آمدن: کنایه است از سختی شرایط / بین فراخ و تنگ تضاد برقرار است * بین سنگ و ننگ جناس ناقص اختلافی وجود دارد. «آیو» ردیف دو بیتی است گر چه تفاوت معنایی دارند اما به گوش فارسی زبانان چندان این تفاوت آشکار نیست.
معنی: کاری نکن که دچار مشکل و سختی شوی و دنیا با تمام وسعت و گستردگی اش برایت تنگ و کوچک شود.
چون فردا نامه خوانان نامه خوانند تو را از نامه خواندن ننگت آیو
فردا: مجاز از روز قیامت * واژه های خوانان/ خواندن/ خوانند جناس اشتقاق به وجود آورده اند. * بیت واج آرایی صامت های « خ» و « ن» دارند.
معنی: زمانی که آدمیان در روز قیامت نامه ی اعمال خود را می خوانند کاری نکن که تو از خواندن نامه ی اعمال و فتار خویش ننگ داشته باشی.
پیام: 1- ذخیره ی توشه ی آخرت 2- پرهیز از ایجاد مشکل برای خود دوبیتی از بابا طاهر
رباعی و دوبیتی امروز
مرغ نغمه خوان
سحر در شاخسار بوستانی چو خوش می گفت مرغ نغمه خوانی
چه: صفت تعجبی است * مصراع دوم تشخیص داد – (گفتن مرغ نفمه خوان) * واژه های شاخسار / بوستانی / مرغ مراعات نظیرند
معنی: هنگام سحر مرغی آوازه خوان بر شاخه ی درختی در باغ چه خوب می خواند که :
برآور هر چه اندر سینه داری سرودی ناله ای آهی فغانی
سینه: مجاز از درون * بیت واج آرایی مصوت « ای» دارد.
معنی: هر چه در درون خویش نهفته داری بر ز بان جاری ساز از ترانه ها سوز ها و فریادها. دو بیتی از اقبال لاهوری
گم کرده ی دیرین
بیا ای دل از اینجا پر بگیریم ره کاشانه ی دیگر بگیریم
ای دل: منادای غیر انسانی : تشخیص – و دل مجازا درون است * منظور از این جا : دنیای مادی * پر گرفتن: کنایه از سفر / هجرت * کاشانه ی دیگر: کنایه است از عالم آخرت
معنی: ای دل بیا از این دنیای مادی سفر کنیم و راه دنیای آخرت را در پیش بگیریم.
بیا گم کرده ی دیرین خود را سراغ از لاله ی پرپر بگیریم
گم کرده دیرین: کنایه از معشوق ازلی * « را » در مصراع اول فک اضافه است * لاله ی پرپر: استعاره است از شهید
معنی: بیا نشانی گم گشته ی قدیمی خویش ( محبوب ازلی )را از شهیدان بپرسیم. دو بیتی از قیصر امین پور
نشان سر افرازی
کس چون تو طریق پاکبازی نگرفت با زخم نشان سرافرازی نگرفت
مصراع اول تشبیه دارد. * پاک بازی: کنایه است از اخلاص * در مصراع دوم رابطه ی شباهت برقرار است ( زخم: مشبه ، / نشان: مشبه به است )
معنی: هیچ کس مانند تو (رزمنده) راه اخلاص و پاکی را در پیش نگرفت و با زخم های مانده بر وجود خود نشان و مدال افتخار و سر افرازی را کسب نکرد.
زین پیش دلاورا کسی چون تو شگفت حیثیت مرگ را به بازی نگرفت
حیثیت : اعتبا و آبرو * بیت آرایه تشبیه دارد * حیثیت مرگ: اضافه ی استعاری / تشخیص * به بازی گرفتن: کنایه از بیهوده پنداشتن
معنی: ای دلاور (رزمنده) قبل از این، هیچ کس مثل تو اینگونه شگفت انگیز آبروی مرگ را ریشخند نگرفت و آن را بیهوده نپنداشت
- ۹۵/۰۹/۲۰
عالی بود واقعا