گروه آموزشی ادبیات متوسطه دوره دوم استان آذربایجان غربی

waz.adabiyat@chmail.ir

وبلاگ گروه زبان و ادبیات فارسی آذربایجان غربی ، راهی برای تجربه لذت ادبیات

معنی درس دوازدهم پیش دانشگاهی

شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۵ ب.ظ

درس دوازدهم / رباعی و دو بیتی دیروز و امروز

هر سبزه که بر کنار جویی رسته است                گویی زلب فرشته خویی رسته است

رسته: از مصدر رستن روییدن         /    واژه های جویی خویی و گویی جناس ناقص اختلافی هستند        /   لب:  مجاز از وجود است     /       واژه های سبزه و جو مراعات نظیر است      /     نکته: گویی قید تشبیه  است و فعل محسوب نمی شود.

معنی: هر سبزه ای که بر کنار جوی آبی روییده است مثل اینکه از لب انسان فرشته صفتی روییده شده باشد (از نظر پاکی و زیبایی و لطافت)

پا بر سر سبزه تا به خواری ننهی                 کان سبزه زخاک لاله رویی رسته است

حرف « تا» به معنی مبادا آمده است پس صوت است و یک جمله حساب می شود /       واج آرایی صامت « س»  دارد

معنی: مبادا ( مراقب باشی ) با بیهودگی و تحقیر پا بر روی سبزه ها بگذاری زیرا این سبزه ها   از خاک انسان ها ی زیبارو روییده است.     

 پیام : نکوهش بی حرمتی به جلوه های طبیعت                                                                                                                          

                            اندر دل بی وفا غم  و ماتم باد                    آن را که وفا نیست ز عالم کم باد

واژه های « غم ؛ کم » جناس ناقص اختلافی است       /          منظور از « غم» در مصراع اول غم منفی یا غم دنیاست  /    کم باد:  کنایه است از نابودی  /          « را » در مصراع دوم « را» ی مالکیت است، یعنی کسی که وفا ندارد.

معنی: کاش افراد بی وفا و بی بهره از عشق، همواره دچار غم و ماتم باشند و این افراد امیدوارم نیست و نابود شوند.

توجه: این بیت با بیت « آتش است این بانگ نای و نیست باد              هر که این آتش ندارد ، نیست باد» پیوند معنایی دارد:

دیدی که مرا هیچ کسی یاد نکرد                 جز غم که هزار آفرین بر غم باد

مصراع اول: آرایه ی حس آمیزی داد       /    غم از او یاد کرده است: تشخیص    /       هزار: مجاز از زیادی   /  واژه ی « غم» آرایه ی تکرار به وجود آوده است.      /   « غم» در مصراع دوم منظور غم مثبت یا غم عشق است.

معنی:  سر انجام دیدی که هیچ کسی از من عاشقانه یاد نکرد!  بجز غم عشق که هزاران آفرین بر این غم باد   // رباعی مولانا

مکن کاری که بر پا سنگت آیو              جهان با این فراخی تنگت آیو

آیو : آید / شود          فراخی: گشادگی / وسعت         بر پا سنگ آمدن: کنایه است از دچار سختی شدن  * مصراع دوم آرایه ی پارادوکس دارد          تنگ آمدن: کنایه است از سختی شرایط / بین فراخ و تنگ تضاد برقرار است    *     بین سنگ و ننگ جناس ناقص اختلافی وجود دارد.  «آیو» ردیف دو بیتی است گر چه تفاوت معنایی دارند اما به گوش فارسی زبانان چندان این تفاوت آشکار نیست.        

معنی: کاری نکن که دچار مشکل و سختی شوی و دنیا با تمام وسعت و گستردگی اش برایت تنگ و کوچک شود.

چون فردا نامه خوانان نامه خوانند             تو را از نامه خواندن ننگت آیو

فردا: مجاز از روز قیامت     *       واژه های  خوانان/ خواندن/ خوانند جناس اشتقاق به وجود آورده اند.   *   بیت واج آرایی صامت های « خ» و « ن» دارند.

معنی: زمانی که آدمیان در روز قیامت نامه ی اعمال خود را می خوانند کاری نکن که تو از خواندن نامه ی اعمال و فتار خویش ننگ داشته باشی.

پیام:  1-  ذخیره ی توشه ی آخرت      2- پرهیز از ایجاد مشکل برای خود                          دوبیتی از بابا طاهر

رباعی و دوبیتی امروز

مرغ نغمه خوان

سحر در شاخسار بوستانی                چو خوش می گفت مرغ نغمه خوانی

چه: صفت تعجبی است              *             مصراع دوم تشخیص داد (گفتن مرغ نفمه خوان)             *             واژه های شاخسار / بوستانی / مرغ مراعات نظیرند

معنی:  هنگام سحر مرغی آوازه خوان بر شاخه ی درختی در باغ چه خوب می خواند که :

برآور هر چه اندر سینه داری                سرودی ناله ای آهی فغانی

سینه:  مجاز از درون             *             بیت واج آرایی مصوت « ای» دارد.

معنی:  هر چه در درون خویش نهفته داری بر ز بان جاری ساز از ترانه ها سوز ها و فریادها.             دو بیتی از اقبال لاهوری

گم کرده ی دیرین

بیا ای دل از اینجا پر بگیریم                ره کاشانه ی دیگر بگیریم

ای دل:  منادای غیر انسانی : تشخیص و دل مجازا درون است    *     منظور از این جا : دنیای مادی    *    پر گرفتن: کنایه از سفر / هجرت    *    کاشانه ی دیگر: کنایه است از عالم آخرت

معنی: ای دل بیا از این دنیای مادی سفر کنیم و راه دنیای آخرت را در پیش بگیریم.

بیا گم کرده ی دیرین خود را                سراغ از لاله ی پرپر بگیریم

گم کرده دیرین: کنایه از معشوق ازلی     *    « را » در مصراع اول فک اضافه است    *    لاله ی پرپر: استعاره است از شهید

معنی:  بیا نشانی گم گشته ی قدیمی خویش ( محبوب ازلی )را از شهیدان بپرسیم.                        دو بیتی از قیصر امین پور

نشان سر افرازی

کس چون تو طریق پاکبازی نگرفت              با زخم نشان سرافرازی نگرفت

مصراع اول تشبیه دارد.   *     پاک بازی: کنایه است از اخلاص      *    در مصراع دوم رابطه ی شباهت برقرار است ( زخم:  مشبه ، / نشان:  مشبه به است )

معنی:  هیچ کس مانند تو (رزمنده) راه اخلاص و پاکی را در پیش نگرفت و با زخم های مانده بر وجود خود نشان و مدال افتخار و سر افرازی را کسب نکرد.

زین پیش دلاورا کسی چون تو شگفت              حیثیت مرگ را به بازی نگرفت

حیثیت : اعتبا و آبرو    *    بیت آرایه تشبیه دارد    *    حیثیت مرگ: اضافه ی استعاری / تشخیص    *    به بازی گرفتن: کنایه از بیهوده پنداشتن

معنی: ای دلاور (رزمنده) قبل از این، هیچ کس مثل تو اینگونه شگفت انگیز آبروی مرگ را ریشخند نگرفت و آن را بیهوده نپنداشت           

 

  • ادبیات متوسظه

نظرات  (۱)

عالی بود واقعا 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی