گروه آموزشی ادبیات متوسطه دوره دوم استان آذربایجان غربی

waz.adabiyat@chmail.ir

وبلاگ گروه زبان و ادبیات فارسی آذربایجان غربی ، راهی برای تجربه لذت ادبیات

آیا درس نزار قبانی برای کتاب درسی مناسب است ؟

دوشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۳۷ ب.ظ


یکی از درس های فارسی به شعری از نزار قبانی اختصاص یافته است . شعری با مضمون مقاومت در جنوب لبنان . اما این شعر بنا به دلایلی چند برای کتاب درسی مناسب نمی نماید :

1- شعر یک شاعر باید بازتاب افکار و شخصیت او باشد و اگر کسی نزار قبانی را نشناسد ، گمان می کند که با یک چهره انقلابی دو آتشه روبرو است اما هنگامی که به زندگی نامه او مراجعه کند و دریابد که زن و شراب دو عنصر اساسی شعر اویند ، در فکر خود دچار تردید می شود .

شاید بگوییم این شعر مربوط به دوره تحول شخصیتی او پس از شکست اعراب از اسراییل است اما به نظر نمی رسد شایسته باشد شعری را که به یک دوره محدود از زندگی او مربوط است به کل زندگی او تسری دهیم .

2- شعر ، شعر دشوار و دو پهلویی است آمیختگی جنوب لبنان با امام موسی صدر ، درک عمومی شعر را برای دانش آموز و حتی معلمان دشوار ساخته است . اشارات متنوع او به تاریخ جنوب لبنام و خاستگاه امام موسی صدر ، درک شعر را بدون توجه به واقعیات تاریخی بسیار دشوار می سازد 

شاید بهتر بود نمونه مناسب تری از ادب مقاومت برای این بخش انتخاب می شد .

  • ادبیات متوسظه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی